Utan bilen dealen

20 familjer skippade bilen under milen i 10 veckor – har minskat antalet korta bilresor med 83 procent, genom att byta ut 2 000 bilresor mot cykel.

Vinnarna i årets tävlingskategorier

Årets cykelfamilj Aras och Lisa har cyklat mest av alla- 175 km i veckan! De finns på @araskazemi på Instagram.
Årets inspiratörer Fredrik och Ida har en fantastisk Instagram, in och kika genast på @familyoffiveontour.
Josefin och Johan vinner Årets bäst packade cykel efter deras cykelresa till Gotland. Följ dom på @pa5hjul på Instagram.
Vad vill du läsa mer om?

Hur gick det för familjerna?

Från april till juni skippade 20 hushåll bilen under milen. Istället fick de låna elcyklar och lådcyklar som ersatte bilen för de korta resorna, till exempel till affären, förskolan eller utflykten.

Hur gick det?

Under testperioden har familjerna minskat antalet korta bilresor med 83 procent, genom att byta ut 2 000 bilresor mot cykel. Från ett snitt på 12 korta bilresor i veckan till bara 2. På den 10 veckors långa testperioden har familjerna tillsammans cyklat över 1000 mil. Det är som att cykla hela vägen ner till Saharaöknen – och tillbaka!

– Vi är mycket nöjda med resultatet. Varje familj har i genomsnitt avstått från 100 korta, helt onödiga, bilresor. Det bästa är att nästan alla medverkande hushåll säger att det gått lätt eller till och med mycket lätt att byta ut bilresorna mot elcykel. Jag hoppas att det kan inspirera fler att skippa de korta bilresorna. Att välja cykeln för resor under milen är något av det mest klimatsmarta du kan göra, säger Maria Fredlund, projektledare för kampanjen Utan bilen dealen.

Inför projektet var många familjer oroliga för vädret – kommer man välja cykeln trots regn och rusk? Och vad får man egentligen plats med i cykellådan? De allra flesta familjer tycker att det har gått bättre och lättare än förväntat att byta ut bilresorna. Precis som de förutspådde är vårt svenska väder en utmaning men i lådan – ja där i får man plats med nästan vad som helst! Dessutom är det allra bästa, enligt flera av familjerna, att man slipper trängsel, leta parkering och att barnen är glada.

Sammanfattning av resultaten:

  • Totalt har de 20 familjerna under projektets gång hoppat över 2 000 korta bilresor.
  • Hushållen har minskat sina korta bilresor med 83 procent (målet för projektet var 75 procent).
  • Familjerna har gjort i genomsnitt 13 cykelresor per vecka. Totalt 130 cykelresor/familj för hela testperioden och totalt 2600 cykelresor för alla familjer.
  • Varje familj har cyklat i genomsnitt 520 km, vilket motsvarar en total siffra för alla familjer på 10 400 km – över 1000 mil.
  • De vanligaste resorna som bytts ut är resor i samband med inköp, fritidsaktiviteter och till och från skola/förskola.
  • 90 procent av deltagarna är mycket positiva till att byta ut de korta bilresorna mot elcykel.
  • 70 procent tycker att det gått bättre än förväntat att byta ut bilresorna mot elcykel.
  • 90 procent tycker det har gått mycket lätt eller lätt att byta ut bilresorna mot elcykel.
  • 90 procent av hushållen uppger att de kommer cykla i större utsträckning efter testperioden.

Vad händer nu?

18 av 20 familjer säger att de kommer fortsätta cykla i större utsträckning även efter projektet. Dessutom har flera familjer valt att behålla sina elcyklar.

Under vår hashtag #utanbilendealen i sociala medier kan ni se mer från familjerna och läsa om hur deras cykelvår har gått. Länkar till familjernas konton finns i respektive inlägg länge ner på sidan. Missa heller inte intervjuerna med familjerna.

@lindabjorklund

”Viggo älskar att ta elcykeln till skolan, ”Det går så fort”. Hans hastighetsrekord hittills är 38,3 km/h. Peter hänger inte riktigt med med med lådcykeln :-). Det mesta får plats i lådcykeln, enda gången det inte funkar är när vi behöver slänga skrymmande/tunga saker på återvinningscentralen. Vi har blivit bättre på att planera våra inköp och göra fler ärenden på en gång. Tiden och vädret är avgörande för hur positiv cyklingen upplevs. Men generellt ser vi bara fördelar med att byta ut de korta bilresorna med cykling, det ger en härlig frihetskänsla.”

@sophie.persson

”När vi fick veta att testperioden skulle pågå mellan april och juni så trodde vi att det skulle bli superhärligt att trampa runt i vårsolen, men istället får vi planera storhandlingarna efter väderleksrapporten 😅. Men vi är ändå så himla överraskade över hur enkelt det går att cykla trots varierande vårväder. Barnen älskar såklart att sitta under lådcykelns regnskydd och höra regnet smattra, och vi står faktiskt ut med att bli lite blöta. Vi ser fram emot att fortsätta byta bilen mot cykel även efter testperioden.”

@familjenostberg

”Nu har det gått 6 veckor sedan vi bytte ut våra bilresor under 10 km mot cykel. Den lättaste delen har varit arbetspendling. Jag sparar tid och får mer energi av att susa fram på elcykeln till och från jobbet, även om vädret varit varierat. Dessutom känns det bra att färdas på ett mer hållbart sätt. Efter 4 veckor sålde vi faktiskt vår ena bil vilket vi funderat länge på.”

@larssonsinmotion

”Samåka eller samköra? En sak vi blivit mycket bättre på under testperioden är att samla ihop de ärenden vi måste göra till en och samma tur. Måste vi åka och handla, hämta paket, lämna saker på återvinningen eller göra andra ärenden så försöker vi lösa så mycket som möjligt samtidigt. Vi blir lite bortskämda och gör onödigt många turer med bilen för att det är enkelt Lådan på cykeln fullpackad med återvinning när den lämnade garaget och sedan fullpackad med ny mat när vi kommer hem efter att ha varit på stormarknaden och tandläkaren. Eftersom den är rymlig får både cykel och dotter plats när vi ska åka till träning.”

@Familjutanbil

”Nu har snart hela testperioden gått och lådcykeln och elcykeln har blivit de självklara valen för kortare resor för oss. Med lådcykel är det inget problem att ta sig till och från skola och förskola liksom på utflykter runt om i Huddinge. Hela familjen trivs så bra med cykelalternativen, och väljer dem nu mycket hellre än bilen. Smidigt, roligt och härligt att vara ute även under resan. Sedan är det himla kul med all positiv uppmärksamhet som vi får när vi är ute och kör med lådcykeln!”

Längre intervjuer med familjerna

20 familjer har bytt ut 2000 korta bilresor på 10 veckor, hur gick det till? Läs intervjuerna med alla familjer här!

@utanbilennynashamn

”Nästan en månad har gått med våra cyklar! Vi driver restaurang i Nynäshamn och har alltid använt bilen för hämtning/lämning och åka till restaurangen. Avståndet är korta och vi behöver egentligen inte använda bilen, men tid är allt . Nu har jag insett att tiden räcker gott och väl när vi cyklar. Samma väg som jag brukade ta med bilen tar lika långt tid med cykeln. På köpet får vi frisk luft, motion och mindre stress. T.ex. stressen att få dottern in i bilen och diskutera bilbälte osv är som bortblåst nu. En glad 3 åring springer till cykeln, sätter på sig hjälmen, knäpper bältet och lyckligt ”cyklar själv” till förskolan. Många uppmärksammar lådcykeln! Vi ser framemot en härlig vår/sommar med underbara utflykter! ”

@hanlia64_1

”Nu har vi haft cyklarna i snart fyra veckor och under den tiden har inte använt bilen en enda gång på korta resor. Vi trivs jättebra med båda cyklarna men det är lådcykeln som är förklaringen till att vi klarat oss utan bilen. Det är faktiskt både smidigare och roligare att använda cykeln när saker ska lämnas till återvinning, när paket ska hämtas eller när det behövs köpas mer jord till trädgården.”

@araskazemi

”Vi har ersatt de flesta av bilresorna i vardagen med en elcykel och en lådelcykel. Framkomligheten i innerstan är helt oslagbar och man behöver inte bekymra sig om hålltider för när nästa buss eller tåg går. Det är härligt att cykla och barnen älskar att bli skjutsade med cykeln. Lådcykelns kapell är både mysigt och skyddar väl vid regn och blåst. Elmotorn gör att cykeln blir även ett bra färdmedel för längre resor. Det är helt enkelt med cykeln som vi tar oss fram till affären, förskolan, skolan, jobbet, barnens fritidsaktiviteter och utflykten. ”

@Ninel

”Nu är vi i slutet av vår testperiod och det har verkligen varit en ögonöppnare för vad som är möjligt att göra utan bil! Barnen är nog de som njutit mest och hejat på att vi ska öka farten när vi åker runt på Järvafältet. Det är klart att det var motigt när det regnade och matkassarna började smälta men vi klarade det också. Vi har fått glada hejarop från vänner och bekanta som själva velat vara med i projektet och på en gång börjat räkna ut vilka resor som är värda att byta ut. Det har även varit roligt att se människor i vår närhet inspireras och faktiskt köpt elcyklar. Det allra bästa har varit att få komma ut i naturen, röra på sig mer och slippa trängseln på tuben. ”

@Pa5hjul

”Hon kommer springandes mot lådcykeln när vi hämtar henne från skolan! Vår dotter är tveklöst förtjust i att bli skjutsad i lådan till/från skolan. Det är bara att välja valfri utflykt och barnen blir exalterade! Men man får se till att inte själv bli för exalterad vid körning. Bättre hålla hastigheten nere och köra säkert i kurvor eller över ojämnheter för att minimera risken för att cykeln ska välta.”

@Cyklande_familjen

”Nu har vi haft lådcykeln i drygt två månader. Vädret blir mer och mer cykelkompatibelt för oss som är ovana och barnen har vant sig vid att cykeln är förstahandsvalet i vardagen. Ruth 7 år tycker att cyklandet ger en större frihet, det är lättare än att gå och man kommer fram lättare till olika ställen. August 4 år tycker att att det är roligt att åka till roliga ställen lite närsomhelst. Märta snart 2 år säger bara ”roligt!” och går ofta och sätter sig i lådan utan att vi ska någonstans, vilket måste vara ett bra betyg. Jag tycker att möjligheten till spontanitet är guld, så härligt att kunna packa allt man ska ha med på tomten och rulla ut. Vi är så nöjda med att ha fått vara med på denna provperiod med elcyklarna! ”

@Sten&Miriam

”Nu lider projektet utanbilendealen mot sitt slut, vi har i tre månaders tid bytt ut alla resor under milen till cykling med el eller utan. Det har varit roligt att vara delaktig i detta projekt och inspirera andra till samma vanor med förhoppning att fler ställer av bilen. Vi har haft två olika typer av elcyklar med olika fördelar. Lådcykeln har fördelen av att kunna fyllas med väldigt många saker och/eller fyra barn. Alla barn som fått möjlighet att prova att åka har tyckt att det varit roligt och spännande. En annan fördel med just elcykel är att man lätt kan ta sig fram utan ansträngning.”

Hållbara resvanor

De flesta bilresorna vi gör är kortare än 5 km. Dessutom är det vid korta resor bilen förorenar som mest, innan katalysatorn hunnit bli varm. Att välja cykeln för resor under milen är något av det klimatsmartaste du kan göra!

Varför välja cykel?

Transporterna står för en tredjedel av utsläppen av växthusgaser i Sverige, och det är personbilarna som är värst. Dessutom görs mer än hälften av de korta bilresorna, de under 5 kilometer, av boende i tätort. De allra flesta i Stockholms län, hela 70 %, kan cykla till sin arbetsplats under 30 minuter.

Det ger en extra miljövinst att ersätta just de korta bilresorna, eftersom bilen använder mer bränsle och släpper ut mer miljö- och hälsofarliga avgaser innan motorn hunnit bli varmkörd och katalysatorn nått full reningseffekt.

Året 2020 var på alla sätt en turbulent tid och på många sätt har det gågna året kommit att ändra våra vanor, det gäller inte minst sättet vi reser på. Att under våren etablera vanan att välja cykeln som transportmedel i första hand, skulle ha positiva effekter på så många sätt. Vi minskar trängseln i kollektivtrafiken, vi minskar utsläppen, och vi gör vår egen hälsa en stor tjänst.

@familyoffiveontour

”Att alltid försöka använda cykel har verkligen satt sig. Inte bara för oss vuxna utan även för barnen. Det som först var en rolig grej, är nu en målsättning att klara oss utan bilen – gärna i alla lägen. Äldsta dottern på 12 år uthärdar regn och vinterväder i cykeln till träningen och tackar nej till att bli hämtad med bil med kommentaren – ”Pappa, det är under milen, jag väntar på bussen”. Vi var väl egentligen inte så svåra att övertala, men vi har kommit att älska denna lasthäst till lådcykel. Glädjen att kunna glida förbi kön till återvinning, lasta en full kundvagn i cykeln, fylla den med rekvisita och dekor för en teaterföreställning och det märks knappt. Det är grejer det! Vi har också använt cyklarna för skjutsa till kalas långt bort (och vunnit mot bilåkarna) samt att transportera oss själva och alla barn till och från middag med vänner, väldans smidigt! Cykelvägarna i Sollentuna där vi mest huserar är överlag bra. Men det märks att samhällsplanerare då som nu sällan har cyklister och fotgängare i första rummet. Stundtals kan det bli direkt farligt när man forcerar trottoarkanter för att ta sig till handelsplatsernas verksamheter. Ibland är cykelvägar anlagda och avslutas i tomma intet med betongsuggor. -”Hit tänkte vi, men inte ända in i mål…” ”

@teddymarton79

”Att cykla är ju kul och ännu roligare med el. Speciellt morgontiden och man är lite trött. Då rullar det på bra till jobbet, ca 1,7 mil och varje motvind eller uppförsbacke försvinner. Man blir piggare när man kommer fram och slipper trängas i kollektivtrafiken och biltrafiken. Svårigheterna jag ser är vårt härliga friska väder. Inte alltid varmt o skönt utan mycket varierat snö, regn vind, mörker och hagel. Inga dåliga väder utan bara dåliga kläder säger man! Så vädret kan jag inte förändra utan bara kläderna. När det fixat o anpassat för fyra väder samma dag så fungerar det fint. Tiden är oftast inga problem, samma tid med bil och buss. Nästan fortare när man ska kortare sträckor. Tycker alla ska testa lite cykling och speciellt elcykling, bara positiva fördelar tycker jag och bäst för miljön!! ”

@Ludvig

”Första tiden med cykeln har varit fantastisk. Jag tar lådcykeln till mitt jobb på morgonen tidigt och hämtar med barnen hem när jag är på väg hem. Maddy lämnar barnen på morgonen i cykeln med cykelvagn. Ofta blir det att jag (Ludvig) packar i skräp eller liknande på morgonen också så slänger jag det med barnen på vägen hem. Det blir ett litet äventyr resan hem med barnen på ett annat sätt än förut. Cykeln är ju inget man kommit på nu men en elcykel med låda är ju en ganska ny företeelse som jag definitivt rekommenderar om man har ett gäng barn och vill vara miljövän och få lite motion.”

@Ingerloo

”Vi har nu haft cykeln i nästan tre veckor och jag börjar så sakteliga vänja mig vid att tänka om. Det viktigaste för mig hittills är alla tankar som väckts om olika val vi gör i vår vardag. Det svåraste för mig är att göra om mitt tidsoptimerade schema så att jag kan ta cykeln i stället för bilen. De flesta av våra kortare bilresor är strax under milen vilket gör att det tar mer än dubbelt så lång tid med cykel. Att handla mat har jag lyckats få till, men det kräver mer planering än tidigare. Barnens vardagsträningar får jag inte ihop tidsmässigt med jobb, middag och läggdags, men jag jobbar fortfarande på att försöka stuva om helgerna för att kunna cykla till helgträningar. Barnen älskar cykeln och sonen skulle helst vilja ta den till skolan, men tyvärr finns där ingen bra parkering. ”

@Anders&Marga

”Nu har vi kommit igång på allvar. Vi äger ingen bil och har inte tillgång till någon bil med kort varsel. Elcykeln är därför vårt första val vid all transport. I början var det att handla vilket är mycket bekvämt. Sen blev det att skjutsa varandra till närmaste t-banestation vilket tar lika lång tid med bil inkl. vänta vid rödljus. Men nu är det riktigt allvar när vi gör våra resor i arbetet. Senaste resan blev det fyra resor med totalt 38km på en laddning. Enligt Google Maps och mitt pålägg för p-plats mm. sparade jag 50 min. Om man räknar in all motion blir det en besparing på flera timmar. Annars brukar jag ut och röra på mig efter en arbetsdag. Marga gör alla resor mellan skolor på cykel och nu även transporter till och från kolonilotten. Vi har lärt oss att det är många fler resor vi kan göra vartefter vi lär oss cykelvägar. En psykologisk tröskel är att det känns sakta på cykel men när vi räknar tid blir det inte särskilt stor skillnad och ibland fortare på elcykel. Känslan av att vara ute, slippa köer och åka från dörr till dörr är väldigt bra. ”

@balstaeltramp

”Det roligaste är väl att susa uppför branta backar utan större ansträngning! Elcykel är kul! Utmaningar uppstår när vi är fler än jag och mina barn som ska åka iväg eller om packningen är stor. Vi fick låna 2 vanliga elcyklar och en lådelcykel och vi har hunnit med några utflykter! Vid ett tillfälle var vi fem personer så då fick vi ha en vanlig cykel också och minstingen i sällskapet fick åka i lådan. Med lådcykeln är det fullt möjligt att veckohandla, åka till återvinningscentralen med tunga och skrymmande sopor eller transportera annat som är svårt att ta på en vanlig cykel. Utan lådcykeln hade det vid sådana tillfällen blivit bilen trots att det inte handlar om långa sträckor, utan av praktiska skäl men ibland också av bekvämlighet. Det är också kul att det väcker nyfikenhet och inspirerar andra när vi cyklar eller berättar om det i sociala medier. Grannarna har också fått prova på att hämta sina barn på förskolan med lådcykeln. Succé direkt!”

Vilka är testhushållen?

Varför vill de vara med? Vad kommer gå lätt som en plätt och vad blir de största utmaningarna?

Finansiering

Utan bilen-dealen finansieras av Tillväxtverket via den Europeiska Regionala Utvecklingsfonden och är en del av projektet Fossilfritt 2030 – Stockholms län.

Villkor och regler för urval och deltagande

Här kan du läsa mer om hur testhushållen valdes ut och vad som förväntas av deltagarna.

Behandling av personuppgifter

Här kan du läsa om hur vi behandlar personuppgifter kopplade till projektet Utan bilen dealen.